Nyolc boldogság?
2019. március 22. prunuscerasus komment

Nyolc boldogság?

Lassan nyugodtak meg a kedélyek az idei Oscar-díjátadót kísérő számtalan botrány, nézeteltérés, huzavona körül. Így viszont végre koncentrálhatunk magukra a filmekre.

oscars-best-picture-nominees-2019.jpg

A „Legjobb film” kategória nyolc jelöltje következik, közülük néhányat még mindig a mozik műsorán találunk. Mit lehet röviden elmondani ezekről az alkotásokról, amelyeket a tavalyi filmtermés alapján a legjobbnak ítélt az Amerikai Filmakadémia? A listát úgy állítottam össze, ahogy saját szavazólapomat is leadtam volna. A legjobbtól haladunk a leggyengébb felé. Lássuk!

alfonso-cauron-roma-1.jpg

Roma (2018)
amerikai-mexikói dráma
135 perc

Objektíven: Fekete-fehér szerzői film a mexikói filmgyártás kimagasló alakjától, Alfonso Cuaróntól. Egy középosztálybeli család története Mexikóváros Roma nevű kerületében, a '70-es évek elején, elsősorban cselédjük, Cleo (Yalitza Aparicio) nézőpontjából.

Szubjektíven: A Roma egy megelevenedő, gyönyörű fényképalbum. Végtelen személyesség jellemzi, miközben a legegyszerűbb filmnyelvi eszközökkel emeli ki a hétköznapok varázsát. Amikor megtudtam, hogy önéletrajzi ihletésű filmet készít Alfonso Cuarón, megijedtem. Nagy rendezők hasonszőrű filmjei ötlöttek fel bennem, nem írok most példákat. Ez egy nehéz műfaj, komoly kihívás elérni, hogy engem, a nézőt is érdekeljen mindaz, ami a filmvásznon történik. Cuarónnak nemcsak sikerült bevonni a szemlélődésbe, egyszerre adott meglehetősen valóságszagú és költői kor- és társadalomképet. Valahogy így kell ezt. Személyes dolgokról úgy mesélni, hogy azt más is magával vihesse. A szolgasorban robotolóknak, a háttérembereknek, a dajkáknak állít csodaszép emléket, pedig szarpucolást és suvickolást nézünk premier plánban, és a szemünk előtt esik szét egy család.

Előzetes a filmhez: https://www.youtube.com/watch?v=fp_i7cnOgbQ

Értékelés: white-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.png

 

20181212_163851_690250_greenbookreview.jpeg

Zöld könyv - Útmutató az élethez (2018)
amerikai dráma, vígjáték
130 perc

Objektíven: Tony Lip egyszerű fickó, ugyanakkor helyén a szíve. Az a típus, akinek a problémamegoldó készsége kimerül az „előbb ütök és csak aztán kérdezek” módszerben. Egy kis mellékes reményében elvállalja, hogy egy afroamerikai zongorista, Don Shirley sofőrje lesz, aki az Egyesült Államok déli államaiba indul turnézni, oda, ahol a helyiek nem látják szívesen azokat, akiknek más a bőrszíne. Don kifinomult stílusa szöges ellentéte a kidobó ember nyers modorának, ám az út során rájönnek, hogy nem is annyira különbözőek.

Szubjektíven: Nem hittem el, hogy a Peter Farrelly író-rendező az évtized egyik legrosszabb filmje (Dumb és Dumber kettyó) után képes lehet erre. Képes volt. Ahogy filmje is arról beszél, mindenki lehet jobb ember, mindenki változhat. A Zöld könyv a hagyományos filmkészítés és dramaturgia diadala. Hű bizonyítéka annak, amit sokan nem akarnak belátni (pláne nem csinálni), hogy nem elsősorban eredeti történet kell (lévén ez sem az), hanem elő kell tudni adni. A két főszereplő (Viggo Mortensen és Mahershala Ali) pályafutásuk legjobbját nyújtják, s bár az eredeti igaz történethez képest bekerült néhány túlzó elem ebbe a sajátos road movie-ba, az összhatás így is felemelő.

Előzetes a filmhez: https://www.youtube.com/watch?v=TQUJP7t9zFY

Értékelés: white-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.png

 

olivia-colman-emma-stone-and-rachel-weisz-in-the-favourite.jpg

A kedvenc (2018)
amerikai-angol-ír dráma, történelmi film, szatíra
120 perc

Objektíven: A 18. század elején járunk. Anglia háborúban áll a franciákkal. A kacsafuttatás és az ananászfogyasztás ugyanakkor virágzik. A törékeny Anna királynő foglalja el a trónt, nevében közeli barátja, Lady Sarah Malborough kormányozza az országot, s közben el is látja a betegeskedő uralkodót. Mikor egy új szolgáló, Abigail megérkezik az udvarba, bája és talpraesettsége révén Lady Sarah hamar szárnyai alá veszi – Abigail pedig csak az alkalmat keresi, hogy visszatérhessen arisztokrata életéhez…

Szubjektíven: Bármekkora szeretettel nyilatkoznak róla színészei, nem hiszem, hogy Yorgos Lanthimos rendező túl nagy emberbarát lenne. Vagy hogy jó véleménnyel lenne az emberiségről. Az Egy szent szarvas meggyilkolása után A kedvenc is egy frusztráló, abszurd történet, amit remek színészi alakítások tesznek feledhetetlenné. Egyszerre szórakoztató és nagyon kényelmetlen érzés nézni. Furcsa ékköve a tavalyi filmtermésnek. Egy világbirodalom sorsának alakulását egy szimbolikus kamaradrámának érzékeljük, rendkívül bizarr viselkedésű szereplőkkel. Itt bizony mindenki egy példázat. Lábon (vagy valami egyéb testrészen) kihordott példázat az emberi gyarlóságról.

Előzetes a filmhez: https://www.youtube.com/watch?v=HEYOkHPhd2c

Értékelés: white-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.png

 

alelnok-vice-990x556.jpg

Alelnök (2018)
amerikai dráma, életrajzi film, szatíra
132 perc

Objektíven: Dick Cheney számos szerepet töltött be az Amerikai Egyesült Államok politikai színterén, mígnem George W. Bush alelnökeként olyan hatalmat gyakorolhatott, aminek hatásait a világ még sokáig érezni fogja. Cheney fél évszázadot felölelő útja során wyomingi elektronikai munkásból az Egyesült Államok de facto elnöke lesz ebben a sötét humorú és gyakran nyugtalanító bepillantásban a szervezeti hatalommal való (vissza)élésbe.

Szubjektíven: Valahogy így kell politikai szatírát készíteni! Csípős humor, sodró lendület, bravúros vágói munka. Az igen szórakoztató A nagy dobás című opuszában Adam McKay író-rendező az utóbbi évtizedek legnagyobb pénzügyi összeomlásához vezető Wall Street-i trükközésről rántotta le a leplet. Új filmje, az Alelnök egy újabb "igaz" sztorit vázol: a jelenkori amerikai politika talán legzárkózottabb és legtitkolódzóbb elméjét, Richard Bruce Cheney-t állítja a középpontba, Christian Bale (szó szerint) hatalmas átalakulást prezentáló alakításában. Kár, hogy a film totálisan egyoldalú. Amit egyébként még meg is bocsátanék, ha nem akarna minduntalan egy dokumentumfilmre hasonlítani. Ezt a kettősséget valószínűleg érezték az alkotók is, ezért a stáblista alatti jelenettel helyre is teszik az elégedetlenkedőket.

Előzetes a filmhez: https://www.youtube.com/watch?v=mBuNjG39abo

Értékelés: white-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.png

 

a-star-is-born-9.jpg

Csillag születik (2018)
amerikai dráma, szerelmi történet, zenés film
135 perc

Objektíven: Egy kiégett rocksztár első pillantásra beleszeret egy fiatal dalszerző-énekesnőbe, s segít neki, hogy reflektorfénybe kerüljön. Hamarosan azonban ő maga, azon belül is alkoholmámoros életvitele válik szerelme boldogulásának gátjává...

Szubjektíven: Negyedszer is megcsinálták. 1937, 1954 és 1976 után 2018-ban is ugyanazzal a történettel csábítottak minket a moziba és mi megint mentünk és megint jól esett nézni. Ilyen az, amikor a rendezés, a színészi munka, a zene és az operatőr odalépnek a forgatókönyvhöz és együttes erővel felkarolják, hogy orvosolják annak minden fogyatékosságát. Meglepetés volt számomra nemcsak Lady Gaga, de Bradley Cooper is, aki ezzel a munkájával belépett az igazán jelentős direktorok közé. Magával ragadó film lett a Csillag születik, helye van 2018 legjobbjai között!

Előzetes a filmhez: https://www.youtube.com/watch?v=CWNqYvRj89Y

Értékelés: white-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.png

 

black-panther-oscars-win-academy-awards.jpg

Fekete párduc (2018)
amerikai akciófilm, sci-fi
134 perc

Objektíven: T’Challa apja halálát követően hazatér az elszigetelt, ám technológiailag fejlett afrikai országba, Wakanda királyságába, hogy elfoglalja az őt megillető helyet a trónon. Ám mikor egy nagyhatalmú ellenség feltűnik a színen, T’Challa királyként és népe védelmezőjeként, a Fekete Párducként is próbára tétetik: a félelmetes összecsapás kimenetelén nem pusztán Wakanda, hanem az egész világ sorsa áll.

Szubjektíven: A Fekete Párduc esetében nyilván azt díjazta az Amerikai Filmakadémia, hogy itt egy szuperhősfilm, ami szólni akar valamiről. Ez rendben is lenne, de ezzel együtt semmivel sem jobb vagy gyengébb, mint egy átlagos Marvel-mozi. Hogy mit keresett jelentős díjak közelében, azt nem igazán értem. Pedig napjainkban örömre adhatna okot, hogy egy ilyen jellegű film nem csupán az üres effekthalmozásról szól, hanem a világ aktuális társadalmi, gazdasági és politikai történései is megjelennek benne, és bizonyos konfliktusai miatt talán még a moziból kilépve is lehet gondolkodni rajta (egy darabig). Ha az ordító kliséken és a cselekmény gyenge pontjain túltesszük magunkat, akkor a Fekete Párducot egy komolyabb, de azért alapvetően szórakoztató szuperhősmoziként élvezhetjük. Ha ez nem sikerül, akkor viszont borítékolt a súlyos csalódás.

Előzetes a filmhez: https://www.youtube.com/watch?v=pZ2nyEJuYyY

Értékelés: white-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.png

 

blackkklansman-movie-photo-adam-driver.jpg

Csuklyások - BlacKkKlansman
amerikai dráma, vígjáték, krimi
128 perc

Objektíven: Spike Lee megtörtént eseményeken alapuló új filmje Ron Stallworth történetét tárja elénk. Bármilyen hihetetlen, Stallworth nyomozó, és társa, Flip Zimmerman beépültek a KKK legmagasabb köreibe, hogy megakadályozzák azt, hogy a szervezet átvegye az uralmat a város felett.

Szubjektíven: "Spike Lee az Oscar-nyertes Tűnj el! producereinek segítségével, no meg a megszokott, megalkuvást nem ismerő stílusát és humorát bevetve vitte vászonra ezt a provokatív történetet, amely többnyire hiányzik a történelemkönyvek lapjairól." - hirdették úton-útfélen. Így persze én is kíváncsi lettem. Profin felépített, de nem elég erős film a Csuklyások, melynek parabolaszerűsége a végén fordul át totális didaxisba. Szatíra akar lenni, de ahhoz erőteljesebb humor és karakterek kellenének. Csalódás Spike Lee-től, inkább A szemet szemért vagy A belső embert nézem újra tőle.

Előzetes a filmhez: https://www.youtube.com/watch?v=9I3qS8Ceo-A

Értékelés: white-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.png

 

bohemian-rhapsody-rami-malek-shouting-1024x576.png

Bohém rapszódia (2018)
amerikai-angol dráma, zenés film
134 perc

Objektíven: Freddie Mercury fittyet hányt a sztereotípiákra és ellenszegült a konvencióknak, így vált belőle a világ egyik legkedveltebb zenésze. Tanúi lehetünk a zenekar üstökösszerű felemelkedésének meghatározó dalaik és forradalmi hangzásuk révén, Mercury féktelen életvitelének a bandára gyakorolt hatásainak, és dicső visszatérésüknek a Live Aiden, ahol a már súlyos betegséggel küzdő Mercuryval az élen a rocktörténelem egyik legnagyszerűbb koncertjét adják.

Szubjektíven: A lista két zenés filmje közül számomra egyértelműen ez a gyengébb, bár valahol értem, miért lehetett ekkora siker. Rami Malek odatette magát, kétségtelen. Ugyanakkor ez inkább egy jól sikerült imitáció volt, semmint erős jelenlét, színészi munka. Számomra az is csalódás volt, hogy a drámai hatás érdekében szinte mindent átírtak a Queen valódi történetéből és a legtöbbször még így is csak üres közhelyek puffogtatására futotta. A zene és a színészi játék viszik a filmet, csak kár, hogy ebben sokkal több volt.

Előzetes a filmhez: https://www.youtube.com/watch?v=W66uhhTFKIY

Értékelés: white-medium-star.pngwhite-medium-star.pngwhite-medium-star.png

 

Gőbel Ágoston

süti beállítások módosítása